زن در اسلام و مسیحیت

زن در اسلام و مسیحیت

در این وبلاگ به بررسی زن از دیدگاه دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت خواهیم پرداخت...

آخرین نظرات

نویسندگان

۴ مطلب توسط «ستاره روشنگر» ثبت شده است

درایران باستان نیز پوشش و حجاب پیش از آیین زرتشت  رواج داشته است. پژوهش‏ها نشان می‏دهد که زنان ایران‌زمین از زمان مادها، که نخستین ساکنان این دیار بودند، دارای حجاب کاملی، شامل پیراهن بلند چین‏دار، شلوار تا مچ پا و چادر و شنلی بلند بر روی لباس‏ها بوده‏اند.11 این حجاب در دوران سلسله‏های مختلف پارس‏ها نیز معمول بوده است. بنابراین در زمان بعثت زردشت و قبل و بعد از آن، زنان ایرانی حجابی کامل داشته‌اند. برابر متون تاریخی، در همه آن زمان‏ها پوشاندن موی سر و داشتن لباس بلند، شلوار و چادر رایج بوده است. زنان هر چند با آزادی در محیط بیرون خانه رفت و آمد می‏کردند

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۴ ، ۱۱:۳۴
ستاره روشنگر

دانشمندان، تاریخ حجاب و پوشش زن را به دوران ما قبل تاریخ و عصر حجر نسبت می‏دهند. کتاب «زن در آینه تاریخ» پس از طرح مفصل علل و عوامل تاریخى حجاب، می‏نویسد: با توجه به علل ذکر شده و بررسى آثار و نقوش به دست آمده، پیدایش حجاب به دوران پیش از مذاهب مربوط می‏شود؛ و به این دلایل، عقیده عده‏اى که می‏گویند  “مذهبموجد حجاب می‏باشد، صحت ندارد، ولى باید پذیرفت که در دگرگونى و تکمیل آن بسیار موءثر بوده است. (البته اگر منظور نویسنده این است که حجاب یک امر فطرى است و بر اثر یک رسم اکتسابى به وجود نیامده، ما هم قبول داریم، ولى نمی‏توان پذیرفت دین موجد حجاب نبوده است؛ زیرا اولاً دوران پیش از مذاهب، پیش فرض باطلى است. چون بنا بر آموزه‏هاى دینى، اولین انسان خود پیامبر و داراى مذهب بوده است، ثانیاً اگر حجاب را جزئى از تعلیمات مذهب بدانیم، به فطرى بودن آن نقصى وارد نکرده‏ایم، زیرا تعالیم دین با فطرت انسان هماهنگى کامل دارد، چنانچه آیه 30 سوره روم بدان اشاره دارد. )

از برخی متون استفاده می شود

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۴ ، ۱۶:۲۱
ستاره روشنگر

حجاب، واژة عربی است و زبان‌شناسان عرب، برای آن، دو معنای اصلی برشمرده‌اند:

1. حجاب، به مفهوم مانع و حایل میان دو چیز است؛ خواه از امور مادی و اشیای محسوس باشد و یا از امور معنوی و غیر محسوس. «حجب و حجاب به معنای منع از وصول و رسیدن دو چیز به همدیگر است».1

2. حجاب به معنای ستر و پوشش

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۴ ، ۱۶:۱۷
ستاره روشنگر

حجاب

لازمه زیبایی جلوه گری است و کسی که خود را زیبا می داند، در صدد جلوه گری بر می آید. این امر فطری، اگر با دانایی و بصیرت همراه نشود، زن را که در آفرینش وجودی، بهره ی بیشتری از لطافت و زیبایی نصیبش شده است، به سوی خودآرایی و خودنمایی در جامعه می­کشاند و بدنبال آن، خسارات و آسیب های مهلکی، ابتدا دامنگیر خود زن و سپس گریبانگیر مردها و  نهایتاً جامعه خواهد شد. از لحاظی دیگر داشتن پوشش  نه تنها به دلیل آنکه مخالف با حس به نمایش درآوردن زیبایی در زن است  بلکه از لحاظ عملی کاری بسیار دشوار است.  این دشواری در شراطی خود را بیشتر نمایان میکند که در نظر بگیریم در جامعه امروز، زنان ساعت های بسیاری را در بیرون از منزل میگذرانند و گاها مشغول به اموری هستند که حجاب به معنای واقعی دست و پاگیرشان خواهد بود. از دیدگاه دیگر قوی شدن این حس درزنان که لازمه پیشرفت و ترقی و مفید بودن شبیه شدن به مردان از لحاظ کارایی و پوشش است ، آنان را بیشتر به سمت بی حجابی سوق میدهد. بنابراین به نظر میرسد تنها راه حل این معضل داشتن ایمان قوی زنان به حجاب است. این ایمان حاصل نمیشود مگر آنکه بانوان ما به یقین برسند که تحمل دشواری برای داشتن حجاب ارزشمند است چرا که پیامدهای طلایی را به همراه می­آورد. همچنین کرامت انسانی زن نه با شبیه شدن او به مردان حاصل که با احترام گذاشتن و انجام دادن وظایفی است که خالقش برای او تعیین کرده است ؛ میسر می­شود. و این یقین تنها با آگاهی دادن، اگاه کردن و آگاه شدن بانوان و صد البته آقایان به دست می­آید.

از آنجا که ادیان الهی برای آگاه کردن مردم و بیان وظایف آنان آمده اند ؛ در این فصل حجاب را از دیدگاه ادیان زرتشت، مسیحیت، یهودیت و اسلام بررسی می­کنیم. سپس استدلا­های منطقی و عقلی برای داشتن حجاب و اثرات مطلوب حجاب را در جامعه بصورت اجمال توضیح می­دهیم.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۴ ، ۱۶:۱۳
ستاره روشنگر